روغن صنعتی گردشی

روغن صنعتی از جمله محصولات صنعتی بسیار مهم است که از اهمیت بسیار برخوردار بوده و مزایا و ویژگی‌های مثبت بی‌شمار آن، سبب شده تا در موارد گوناگونی از این محصول استفاده شود.
روغن‌های صنعتی دارای انواع مختلفی هستند و بسیاری از انواع گوناگون روانکاوها را، می‌توان به عنوان زیرمجموعه‌ی این محصولات مهم صنعتی در نظر گرفته و در دامنه‌ی آن قرار داد. یکی از مهم‌ترین انواع روغن‌های صنعتی، روغن صنعتی گردشی است که می‌توان گفت از مهم‌ترین انواع این محصول صنعتی بوده و کاربردی بسیار پر اهمیت و ویژه دارد.

می‌توان از روغن‌های گردشی به عنوان یکی از پرکاربردترین روغن‌های صنعتی یاد کرد. مهم‌ترین کاربرد روغن‌های صنعتی گردشی، استفاده از آن‌ها در موتورهایی است که علاوه بر این که به روانکاوی نیاز دارند، جابه‌جایی و انتقال حرارت در این موتورها نیز بسیار واجب و مهم است.

به عبارتی مزایای استفاده از روغن صنعتی گردشی در چنین موتورهایی باعث می‌شود که آلودگی‌های بیش از حد این موتورها رفع شوند و می‌توان گفت که این روغن‌ها، خاصیت پاک کنندگی بالایی دارد.

برای تولید روغن صنعتی گردشی، انواع مختلفی از افزودنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا این نوع از روغن‌ها بتوانند جهت جلوگیری از اصطکاک، سایش و خوردگی بیش از حد قطعات مختلف به کار رفته برای موتور دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مختلف و همچنین خودروها به شیوه‌ای کاملا موثر عمل کنند.

علاوه بر آن در جهت این که روغن‌های گردشی خواصی مقاومتی بالایی در برابر اکسید شدن و همچنین ترکیب شدن با ذرات آب و یا هوا داشته باشند نیز، برای تولید آن‌ها از یک سری افزودنی خاص استفاده می‌شود.

به دلیل این که روغن‌های صنعتی گردشی را در بعضی موتورهای هیدرولیکی به کار می‌گیرند، از یک سری افزودنی برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود تا خواص تحمل بار را در آن‌ها زیادتر کنند.
در ادامه به شکلی دقیق‌تر ویژگی‌های این نوع از روغن‌های صنعتی را تحت بررسی قرار می‌دهیم.

روغن گردشی

روغن صنعتی گردشی

ویژگی‌های روغن صنعتی گردشی

موضوع مهم دیگری که لازم است تحت بررسی قرار گیرد، ویژگی‌های روغن صنعتی گردشی است؛ همانطور که اشاره شد، کاربرد اصلی این نوع از روانکاوها به استفاده از آن‌ها در سیستم‌هایی که ویژگی‌های هیدرولیکی برمی‌گردد.

برای مثال استفاده از این روغن‌ها در سیستم‌هایی هیدرولیکی مثل گیربکس، ماشین آلاتی که در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا در ماشین‌آلاتی که برای آن‌ها از چرخ دنده استفاده می‌شود بسیار مرسوم است.

روغن صنعتی گردشی دارای انواع مختلفی است که عبارت‌اند از روغن‌های گردشی هیدرولیک و همچنین روغن‌های گردشی دنده صنعتی که این دو نوع از زیر مجموعه‌های بسیار پراستفاده‌ی روغن‌های گردشی به شمار می‌آیند.

این دو نوع از روغن گردشی در سیستم‌های هیدرولیکی و همچنین در سیستم‌هایی به کار می‌روند که دارای چرخ دنده هستند.

در اکثر سیستم‌های هیدرولیکی یا سیستم‌های دارای چرخ دنده، عوامل مختلفی باعث جذب آلودگی بیش از حد در این سیستم‌ها می‌شوند.

به همین علت برای تولید انواع مختلف روغن صنعتی گردشی که در چنین سیستم‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ترکیباتی به کار می‌روند که توانایی رفع چنین آلودگی‌هایی را دارا هستند.

با استفاده از این ترکیبات در ساختار انواع روغن‌های گردشی، آلودگی‌ها و ترکیباتی که در ساختار روغن مورد نظر اضافی هستند رفع می‌شوند.

روغن‌ صنعتی گردشی باکیفیت به آسانی از ترکیبات اضافی و موادی که باعث آلودگی آن‌ها می‌شود، جدا می‌شوند؛ از جمله‌ی این مواد می‌توان به آب و همچنین هوا اشاره کرد که تاثیرات مستقیمی در آلودگی و آسیب دیدن ترکیب روغن‌های صنعتی گردشی دارند.

از ویژگی‌های مهم روغن‌های صنعتی گردشی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این روغن‌ها دارای ویسکوزیته‌ای بالا هستند.
  • این روغن‌ها در برابر ایجاد کف‌های پایدار بسیار مقاوم هستند.
  • روغن‌های صنعتی گردشی، در برابر اکسید شدن و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارند.
  • این نوع از روغن‌ها را می‌توان به آسانی از آب جدا کرد.
  • این روغن‌ها از سیستم‌های دارای چرخ دنده و سیستم‌های هیدرولیکی و همچنین به وجود آمدن لجن محافظت می‌کنند.

روغن گردشی2

ویژگی‌های روغن صنعتی گردشی

اثرات روانکاوی حاصل از روغن صنعتی گردشی

موضوع مهم دیگری که لازم است بررسی شود، اثرات روانکاوی حاصل از روغن صنعتی گردشی است.

روغن‌های صنعتی گردشی باید ویسکوزیته‌ای متناسب با سیستم‌های هیدرولیکی و سیستم‌هایی که دارای چرخ‌دنده هستند داشته باشند؛ چرا که کمتر یا زیادتر شدن میزان ویسکوزیته‌ی این روغن‌ها از میزان استاندارد، ممکن است باعث این شود که این سیستم‌ها نتوانند به شکل مناسبی عمل کنند.

برای ساخت سیستم‌های گردشی و هیدرولیکی، اجزاء مختلفی را در نظر می‌گیرند، اجزائی همچون پمپ، مخزن و دیگر تجهیزات.

در واقع عدم بکارگیری این اجزاء برای این سیستم‌ها، باعث می‌شود تا روغن‌های گردشی بتوانند عملکردی کاملا درست داشته باشند.

در واقع در ابتدا روغن صنعتی گردشی به وسیله‌ی پمپ سیستم‌های هیدرولیکی وارد سیستم می‌شود.

بعد از این که اعمال لازم جهت روانکاوی سیستم موردنظر و همچنین جابه‌جایی حرارت در این سیستم‌ها به درستی انجام شد، روغن استفاده شده به داخل مخزن روغنی که برای سیستم ساخته شده است برمی‌گردد.

برای این که در جهت انجام فرایند روانکاوی، کیفیت روغن صنعتی گردشی مورد استفاده پایین نیاید، فیلترها و افزودنی‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدین ترتیب روغن قابلیت اصلی خود جهت گردش در سیستم‌های هیدرولیکی و روانکاوی آن‌ها را حفظ خواهد کرد.

در تعدادی از سیستم‌های هیدرولیکی، ممکن است که حرارت بالایی ایجاد شود و پایین آوردن این حرارت و خنک کردن سیستم لازم شود.

به همین دلیل در این سیستم‌ها، از یک سری مبدل استفاده می‌شود تا دما در حالت مطلوب و متعادل خود باقی بماند.

برای این که روانکاوی توسط انواع روغن صنعتی گردشی همواره به شکلی درست انجام شود، تجهیزاتی گوناگون را به کار می‌گیرند تا معیارهای گوناگونی همچون دما و فشار و دیگر معیارها در حالتی متعادل و استاندارد باقی بمانند و روغن گردشی مورد استفاده برای روانکاوی این سیستم‌ها، توانایی این را داشته باشد که وظایف خود در جهت روانکاوی را به درستی انجام دهد.

در صورتی که عمر روغن گردشی به پایان برسد و دیگر کیفیت لازم را برای روانکاوی نداشته باشد، به جای تعویض کلی آن تنها مقداری از آن را تعویض می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *