مزایای استفاده از روغن صنعتی

روغن‌ صنعتی که به دو شکل روغن‌های پایه‌ی نفت و روغن‌های پایه‌ی گیاهی ارائه می‌شوند، یکی از مهم‌ترین محصولات صنعتی هستند.
روغن‌های صنعتی پایه‌ی نفت، تعداد بی‌شماری از روانکاو‌ها را در برمی‌گیرد.
استفاده از روغن‌های صنعتی در زمینه‌های متنوع و گوناگون با توجه به ویژگی‌های مثبت روغن‌های صنعتی و کاربردهای بی‌شمار آن، نشان‌دهنده‌ی مزایای استفاده از روغن صنعتی است.

روغن‌های صنعتی خواص بی‌شماری همچون روان کنندگی قطعات موتور خودروها و ماشین آلات مختلف مورد استفاده برای صنایع گوناگون، کم کردن اصطکاک و ساییدگی تنظیم دما و کاهش میزان گرما و همچنین رفع و پاکسازی آلودگی‌ها را به همراه دارد. روغن صنعتی با توجه به این که در چه زمینه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای خواص و مزایای زیادی است که نباید از آن‌ها غافل شد.

در واقع زمینه‌های مختلفی برای استفاده از روغن‌های صنعتی وجود دارد که این موضوع نشان دهنده‌ی کاربردهای بسیار زیاد و متنوع انواع مختلف روغن صنعتی و روانکاوهایی است که در دامنه‌ی روغن‌های صنعتی قرار می‌گیرند.

می‌توان گفت که مزایا و خواصی که انواع روغن صنعتی به همراه دارد، با توجه به انواع مختلف افزودنی‌هایی که برای تولید انواع مختلف این محصول مهم صنعتی به کار می‌روند تعیین می‌شود.
به عبارت دیگر این افزودنی‌ها باعث می‌شوند تا کیفیت روغن‌ها تنظیم شده و همچنین ویژگی‌های مختلفی در ترکیب حاصل شده به وجود بیاید.
برای این که بیشتر با چیستی روغن‌های صنعتی آشنا شویم، لازم است که دانش کافی را درباره‌ی این مزیت‌ها و خواصی که روغن‌های صنعتی در زمینه‌های گوناگون به همراه دارند به دست آوریم.

مزایا روغن صنعتی

انواع روغن‌ صنعتی و فواید آن‌ها

مزایای استفاده از روغن صنعتی

همانطور که اشاره شد با توجه به این که در ساختار روغن‌ صنعتی و برای تولید آن از چه مواد افزودنی استفاده می‌شود، خواص و مزایای آن ممکن است دچار تغییر شده و ویژگی‌های جدیدی برای انواع مختلف روغن‌های صنعتی به وجود بیاید.

با توجه به این که از انواع روغن‌های صنعتی در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شود، می‌توان مزایا و خواص مختلفی را برای انواع این روغن‌ها نام برد. در ادامه نگاهی کلی بر خواص و مزیت‌های اصلی انواع روغن‌های صنعتی می‌اندازیم.

1. یکی از مزایای استفاده از روغن صنعتی روان کنندگی قطعات است؛ به همین دلیل است که به انواعی از این روغن‌ها روانکاو نیز گفته می‌شود. در واقع با استفاده از انواع روغن‌های صنعتی همچون روغن موتور برای خودرو‌ها، قطعات موتور خودرو به شکلی کاملا روان‌تر عمل می‌کنند و به نوعی عملکرد موتور خودرو تقویت می‌شود.
نکته‌ای که وجود دارد این است که برای موتور خودروهای قدیمی و جدید، لازم است که از روغن‌های موتور مناسب استفاده شود.

2. مزیت دیگر روغن صنعتی این است که با استفاده از آن در ماشین آلات و دستگاه‌هایی که برای صنایع مختلف مشخص می‌شود، خنک کنندگی قطعات به کار رفته برای تولید این دستگاه‌ها می‌باشد.

در واقع روغن‌های روانکاو صنعتی با تقویت قطعات این دستگاه‌ها، از افزایش بیش از حد دمای آن‌ها و گرم شدن زیاد از حد این قطعات جلوگیری می‌کنند و به نوعی دمای این قطعات را در حالتی تنظیم شده و مناسب نگه می‌دارند.

3. یکی دیگر از مزیت‌های اصلی و بسیار مهم روغن‌های صنعتی، کمک به کاهش اصطکاک قطعات موتور خودروها و ماشین آلات و دستگاه‌های صنعتی است؛
در واقع با استفاده از انواع مختلف روغن صنعتی در چنین مواردی، می‌توان از اصطکاک و ساییدگی بیش از حد قطعات جلوگیری کرد.

4. مزیت مهم دیگر روغن‌ صنعتی این است که آلودگی‌های مختلفی که به داخل موتور‌ خودروها و همچنین بین قطعات دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی نفوذ پیدا می‌کنند را جذب کرده و از تجمع این آلودگی‌ها جلوگیری می‌کند و به نوعی این قطعات را پاکسازی می‌نماید.

5. روغن صنعتی با توجه به خواصی که افزودنی‌های مختلف در ساختار آن به وجود آورده‌اند، با استفاده در سطوح داخلی و خارجی مانع خوردگی این سطوح می‌شوند.

مزایا روغن صنعتی

مزایای استفاده از روغن صنعتی

بررسی کاربردهای روغن صنعتی

موضوع مهم دیگری که لازم است تحت بررسی قرار گیرد، کاربردهای متنوع روغن‌های صنعتی می‌باشد.

پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شد که روغن‌ صنعتی دارای دامنه‌ی بسیار گسترده‌ای می‌باشد و تعداد بی‌شماری از محصولات روانکاو با خواص متفاوت را در بر می‌گیرد.

همین موضوع باعث می‌شود تا از روغن‌های صنعتی با خواص متفاوت در زمینه‌ها و موارد مختلفی استفاده شود و به نوعی کاربردهای روغن‌های صنعتی دو چندان شود.

از روغن‌های صنعتی در مواردی همچون صنایع دریایی و برای قایق‌رانی و همچنین در کشتی‌ها، صنایع ساختمان‌سازی و تولید مصالح مختلف ساختمانی همچون سیمان، در صنایع برق  و همچنین صنایع مختلف دیگری مثل نساجی و صنعت فلزکاری، صنایع مربوط به تولید محصولات غذایی و … استفاده می‌شود.

به طور کلی تولید انواع روغن صنعتی، باعث ایجاد یک دگرگونی و اثر مثبت در تولیدات و صنایع مختلف شد و نمی‌توان از کاربردهای متنوع روغن‌های صنعتی در این زمینه‌ها غافل شد.

مزایا روغن صنعتی

بررسی کاربردهای روغن صنعتی

به طور کلی می‌توان از این مقاله نتیجه گرفت که انواع روغن صنعتی که به بازار فروش روغن موتور عرضه می‌شوند، تاثیر بسزایی در عرصه‌ی صنایع مختلف داشته‌اند و به همین دلیل است که همواره تقاضاها برای استفاده از روغن‌های با کیفیت صنعتی، بالا می‌رود.

با روغن کاری کردن قطعات و سطوح دستگاه‌های مختلف، می‌توان از ساییدگی بیش از حد قطعات به کار رفته برای ساخت این دستگاه‌ها جلوگیری کرده و میزان اصطکاکی که بین قطعات این دستگاه‌ها وجود دارد را کاهش داد و علاوه بر آن از تجمع بیش از حد رطوبت و گرمای زیاد موجود در بین این قطعات، جلوگیری کرد.

روان کننده‌های مختلفی که در دامنه‌ی روغن صنعتی قرار می‌گیرند، دارای ساختاری متنوع هستند و به اشکال گوناگونی همچون مواد مایع و مواد جامد و همچنین به شکل موادی از جنس پلاستیک و به صورت نیمه جامد نیز تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند.

به همین دلیل موارد استفاده از انواع مختلف روغن‌های صنعتی و روان کننده‌ها، بسیار متنوع و گوناگون است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *