انواع مختلف روغن‌ صنعتی

روغن‌ صنعتی از جمله فراورده‌های مهم و پراستفاده‌ای است که دارای کاربردهای بسیاری بوده و مزایای مختلفی که دارد، آن را به یک محصول مهم صنعتی تبدیل کرده است، به طوری که در خیلی از صنایع، از انواع روغن‌های صنعتی برای مصارف گوناگونی استفاده می‌شود.
در واقع انواع مختلف روغن‌ صنعتی با مزایای مختلف، در صنایعی گوناگون که فعالیت‌ آن‌ها به این مزایا مرتبط می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در بین انواع گوناگون روغن‌ صنعتی، کدام یک از بیشترین کاربرد و استفاده را دارد؟
با توجه به این که خواص و ویژگی‌های انواع روغن‌های صنعتی به وسیله‌ی افزودنی‌ها مختلفی که در ساختار آن‌ها به کار می‌رود تغییر پیدا می‌کند و کیفیت آن بالاتر می‌رود، کاربردهای انواع مختلف این روغن‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد و در زمینه‌های بسیار گسترده می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

می‌توان گفت که انواع روغن صنعتی که توسط شرکت‌ها و مراکز نفتی متفاوت تولید می‌شوند، با توجه به این که چه مزیت‌هایی دارند در صنایع و زمینه‌های بسیار متنوع و گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین دلیل با توجه به این که در بسیاری از صنایع و تولیدات به وجود چنین محصول صنعتی نیاز است، تولیدکنندگان معتبر روغن صنعتی در جهان تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا انواع مختلف روغن صنعتی را بر طبق استانداردهای روز جهان و با بهترین کیفیت تولید کنند تا نیاز کشور به این محصول مهم صنعتی برآورد شود.

برای این که بتوانیم پراستفاده‌ترین روغن‌های صنعتی را شناسایی کنیم، لازم است که ویژگی‌های انواع روغن‌های صنعتی را تحت بررسی قرار دهیم و از کاربرد آن‌ها در زمینه‌های گوناگون مطلع شویم.
در ادامه با معرفی انواع مختلف روغن‌های صنعتی، ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را تحت بررسی قرار خواهیم داد و علت استفاده‌ی زیاد از انواع این روغن‌های پرکاربرد را مشخص خواهیم کرد.

انواع روغن صنعتی

روغن صنعتی، پرکاربردترین و مهم‌ترین محصول صنعتی

معرفی پرکاربردترین نوع روغن‌های صنعتی

همانطور که گفته شد با توجه به این که روغن‌ صنعتی مزایای بسیاری داشته و در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز صنایع گوناگون به انواع مختلف آن زیادتر شده و در نتیجه تولید کنندگان انواع روغن‌های صنعتی را با کاربردهای گوناگون بر طبق استانداردهای روز جهان تولید کرده و تا به نیاز اکثر مصرف کنندگان و متقاضیان این روغن‌ها پاسخ بدهند.

یکی از انواع روغن‌های صنعتی پرکاربرد، روغن‌ صنعتی گردشی یا هیدرولیک است که همانطور که از نام آن مشخص است استفاده‌ی اصلی از آن برای موتورهایی است که گردشی و هیدرولیک هستند.

در واقع این روغن‌ها به علت ویژگی‌هایی که دارند، می‌توان گفت که به طور خصوصی برای استفاده در موتورهای گردشی یا هیدرولیک تولید شده‌اند.

این نوع از روغن صنعتی دارای خاصیت روانکاوی بسیار بالایی بوده و در بسیاری از ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی در جهت روانکاوی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته‌ای که مشخص است این است که علاوه بر داشتن قدرت روانکاوی بسیار بالایی که لازم است با به کار بردن افزودنی‌های مختلف برای این روغن‌ها تامین شود، ویژگی دیگری همچون پایداری و تثبیت حرارت نیز برای این نوع روغن صنعتی بسیار واجب و ضروری است و لازم است که حتما در نظر گرفته شود.

به همین دلیل است که از این نوع روغن‌ها در اکثر ماشین‌آلات صنعتی مثل دستگاه‌های پرس و همچنین برای چرخ‌هایی که دارای زنجیر هستند و بسیاری از موارد دیگر، استفاده می‌شود.

موضوع مهم دیگر درباره‌ی روغن‌های صنعتی گردشی این است که در صورت نفوذ آب یا هوا به ساختار آن‌ها، ممکن است اکسید شده و زنگ‌زدگی شوند، پس لازم است که ساختار این روغن‌ها را با بکارگیری افزودنی‌هایی خاص در ترکیب آن‌ها تغییر داده و به نوعی در برابر چنین عواملی مقاوم سازند.

یکی از معروف‌ترین روغن‌های صنعتی گردشی که انتخاب بسیاری از افراد بوده و بسیار پر استفاده هستند، روغن بهران حرارت می‌باشد که در برابر نفوذ دمای بسیار زیاد به شکلی کاملا مقاوم عمل می‌کنند.

انواع روغن صنعتی2

معرفی پرکاربردترین نوع روغن‌های صنعتی

روغن‌های صنعتی پراستفاده کدامند؟

1. یک نوع پرکاربرد روغن صنعتی، روغن‌هایی است که برای توربین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، در واقع انواع مختلف توربین‌ها که دارای حرارتی بالا هستند و علاوه بر آن با قدرتی بسیار زیاد عمل می‌کنند، برای این که عملکرد آن‌ها دچار اختلال نشده و با این قدرت بالا نقصی در سیستم آن‌ها به وجود نیاید، نیازمند به روانکاوهایی قوی همچون روغن‌های صنعتی با خاصیت روانکاوی بسیار بالا می‌باشند.

روغن‌های صنعتی که در توربین‌ها استفاده می‌شوند، از جمله قوی‌ترین روانکاوها می‌باشند.
از این نوع روغن‌ها می‌توان در انواع مختلفی از روانکاوها استفاده کرد و ویژگی‌های منحصر به فرد دارند، برای مثال در صورتی که ذرات آب و یا هوا به داخل روغن نفوذ پیدا کند، امکان جدا شدن این ذرات از روغن به آسانی وجود خواهد داشت.

2. یک نوع دیگر از روغن‌ صنعتی که به میزان زیادی در زمینه‌های مختلف از این نوع روغن استفاده می‌شود، روغن‌های صنعتی دنده‌ی ویژه هستند.
همانطور که مشخص است از این روغن‌ها در جعبه دنده‌های صنعتی استفاده می‌شود و ویژگی اصلی این روغن‌ها، کاهش میزان فشار در این دنده‌ها می‌باشد.

این نوع از روغن صنعتی در دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی همچون دستگاه‌هایی که برای تولید فولاد و سیمان و مصالح دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کار می‌روند.

3. یکی دیگر از انواع پرکاربرد روغن‌های صنعتی، روغنی است که برای دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت نساجی به کار می‌روند.

در این دستگاه‌ها لازم است که از روغن‌هایی استفاده شود که تاثیر بسیار بالایی در روانکاوی و همچنین تنظیم دما داشته و بتوانند دستگاه موردنظر را خنک کنند و علاوه بر آن باعث شوند که الکتریسیته‌ی ساکن تولید نشود.
علاوه بر استفاده در ماشین‌آلات نساجی، از این روغن‌ها در دستگاه‌های خیاطی که به شکل اتوماتیک فعالیت می‌کنند نیز استفاده می‌شود.
یک ویژگی خاص این روغن‌ها این است که به آسانی به وسیله‌ی آب می‌توان اثر این روغن‌ها را شست و شو داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *