پیدایش و تولید روغن صنعتی

روغن صنعتی یکی از محصولات صنعتی بسیار مهمی است که دارای مزایا و کاربردهای بسیاری بوده و به دلیل داشتن همین مزایا و کاربردهای بی‌شمار، در زمینه‌های گوناگون و همچنین صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
روغن‌های صنعتی یا پایه‌ی گیاهی دارند و یا دارای پایه‌ی نفتی هستند. روغن‌های صنعتی را می‌توان در انواع مختلفی تقسیم بندی کرد.

به طور کلی می‌توان گفت که انواع مختلف روانکارهایی همچون روغن‌های موتور، در دامنه‌ی روغن صنعتی قرار می‌گیرند.

شاید برای بسیاری از شما جالب باشد که بدانید روغن‌های صنعتی به چه صورتی تولید شده‌اند و تاریخچه‌ی پیدایش و تولید روغن صنعتی به چه زمانی برمی‌گردد.
در این مقاله قصد داریم تا تاریخچه‌ی پیدایش و تولید روغن صنعتی پایه‌ی نفتی را تحت بررسی قرار دهیم.

در ابتدا لازم است که نگاهی بر تاریخچه‌ی پیدایش روغن‌های پایه بپردازیم.

در واقع یکی از موضوعات بسیار مهمی که از گذشته‌ی دور تا کنون مطرح بوده است، روانکاری است، روانکاری قطعات مختلف به کار رفته برای ساخت یک دستگاه، موضوعی بسیار مهم در صنعت می‌باشد که در طول گذشت چندین سال غرق در تغییرات و چالش‌های بسیاری بوده است.

با توجه به پیشرفت روز افزون صنایع مختلف و تکنولوژی‌ها، صنعت تولید روغن پایه نیز دستخوش تغییر قرار گرفته و دگرگون شد و در مسیر پیشرفت‌های بسیاری قرار گرفت.

جالب است که بدانید هزاران سال پیش برای روانکاری در موارد گوناگون، از روانکار‌های حیوانی همچون چربی گوشت دام‌هایی مثل گوسفند و گاو استفاده می‌شد.

با گذشت سال‌های بسیار و رخداد یک سری تغییرات، افراد جهت انجام عملیات روانکاری به جای استفاده از چربی‌ حیواناتی همچون گاو و گوسفند و سایر حیوانات اهلی، از چربی حیوانات دیگری همچون حیوان‌های دریایی برای روانکاری استفاده می‌کرد.

حیواناتی همچون نهنگ و وال و یا ماهی‌ها. با گذشت زمان‌ و رخ دادن تغییرات بسیاری در نیاز انسان‌ها برای زندگی، تحولات بسیاری در تولید و استفاده از روانکارها رخ داد که در ادامه به بررسی این تغییرات می‌پردازیم.

تاریخچه روغن صنعتی

استفاده از روانکار‌ها، از گذشته‌ی دور تا کنون

تولید روغن‌ صنعتی پایه‌ی نفت

همانطور که اشاره شد از گذشته‌ی بسیار دور تا کنون انسان به جای استفاده از روانکارهایی همچون انواع روغن صنعتی در موارد گوناگون، از روانکارهایی همچون روغن‌های حیوانی برای رفع نیاز خود به روانکاری استفاده می‌کرد.

پس گذشت سالیان بسیار طولانی و در سال 1852 میلادی، سرانجام روغن‌‌هایی تولید و به بازار فروش روغن موتور عرضه شدند که دارای پایه‌ی نفتی بودند.

این روغن‌ها در ابتدای ورود خود استفاده‌ی خاصی نداشتند و توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند.

در واقع می‌توان گفت که اهمیت روانکارهای پایه‌ی نفت در زمان پیدایش آن‌ها، به اندازه‌ی زمان‌های کنونی نبود و تنها در مواردی بسیار محدود از این محصول مهم صنعتی استفاده می‌شد.

در واقع روغن‌های پایه نفتی که در ابتدا وارد بازار شدند، به دلیل این که خاصیتی در خور روغن‌ها و روانکارهای حیوانی نداشتند و امکان این وجود نداشت که آن‌ها را با روغن‌های روانکار حیوانی در یک تراز قرار داد، با استقبال بالایی توسط مصرف کنندگان روبرو نشدند.

علت این بود که به کار بردن نفت خام که در ابتدا برای تولید روغن صنعتی مورد استفاده قرار گرفت، باعث تولید روانکارهایی که دارای خاصیت کافی در جهت روانکاری باشند نمی‌شد.

به عبارت دیگر روانکارهای پایه‌ی نفت، در قسمت انتهایی جدول روانکارها قرار داشت.
با گذشت زمان و همچنین توسعه‌ی صنعت ساخت اتومبیل و افزایش نیاز مردم به تولید اتومبیل‌های مختلف، تولید انواع روغن صنعتی با استقبالی بیشتر همراه شد و در نتیجه نیاز به استفاده از این محصول مهم صنعتی، بیشتر و بیشتر شد.

بیشتر تولید کنندگان با به دست آوردن تخصص و مهارت کافی، از پایه‌هایی با خواص روانکاری بهتر برای تولید انواع روغن‌های صنعتی استفاده کردند.

در واقع با پیشرفت صنعت تولید روغن‌های صنعتی، انواع مختلفی از روانکارها با گرانروی مختلف تولید شد که در گروه‌های مختلفی همچون روانکارهای سبک و سنگین و متوسط قرار می‌گرفتند.

تاریخچه روغن صنعتی2

تولید روغن‌ صنعتی پایه‌ی نفت

روش‌های مورد استفاده برای بالا بردن کیفیت روانکارها

سوال دیگری که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند این است که تولید کنندگان چگونه و با استفاده از چه روش‌هایی، کیفیت انواع روانکار و روغن‌ صنعتی پایه‌ی نفت را بالا بردند و باعث شدند تا میزان استفاده از این روانکارها توسط مصرف کنندگان بیشتر شود؟

علت اصلی بهبود یافتن سطح کیفی روانکارها و روغن‌های صنعتی پایه‌ی نفت، بهبود پیدا کردن ساختار مواد و ترکیبات شیمیایی بود که برای تولید این روانکارها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در واقع تا قبل از این واقعه و بهبود تولیدات این ترکیبات شیمیایی، پیشرفت خاصی در زمینه‌ی تولید روانکارهای صنعتی رخ نداد؛ علت اصلی نیز این بود که در صنعت تولید این روانکارها، پیشرفت چندانی اتفاق نیفتاده بود.

در ادامه به تعدادی از روش‌هایی که برای بهبود سطح کیفی انواع روغن صنعتی مورد استفاده تولید کنندگان قرار گرفتند، اشاره می‌کنیم.

1. از جمله روش‌هایی که برای تولید انواع روانکارها و روغن صنعتی مورد استفاده قرار گرفت، روش هیدرو فرآوری بود که اولین بار در سال 1960 میلادی مورد استفاده قرار گرفت.

در واقع شرایط لازم برای استفاده از این روش، دمای 600 درجه‌ی فارنهایت رو به بالا و همچنین فشاری بیش‌تر از 500 پی اس آی می‌باشد.
سپس اجزاء اصلی روغن‌های صنعتی، با حضور افزودنی‌ها و کاتالیست‌هایی که حاوی هیدروژن هستند به شکل تثبیت شده در ساختار روغن‌های صنعتی قرار می‌گیرند و علاوه بر آن اجزاء ناخالصی که در ساختار روانکارها وجود دارند، حذف می‌شوند.

در چنین شرایطی روغن تولیدی رنگی شفاف‌ و کیفیتی پیدا می‌کند.

تاریخچه روغن صنعتی3

روش‌های مورد استفاده برای بالا بردن کیفیت روانکارها

2. روش دیگری که برای تولید روغن‌های پایه‌ای که جهت ساخت روغن‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند به کار می‌رود، هیدروفینیشینگ است.

در این روش کاتالیزگرهایی خاص و همچنین هیدروژن‌هایی را در فشاری برابر حداقل 1000 پی اس آی برای تولید روغن پایه استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا مولکول‌ها و ذراتی پایدار در ساختار روغن‌های پایه به وجود بیاید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *