تولید روغن صنعتی

یکی از مهم‌ترین محصولات صنعتی که خاصیت‌های بسیاری داشته و در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، روغن صنعتی است که تعداد بسیار زیادی از روانکاوها را در بر گرفته و خاصیت اصلی آن نیز روانکاوی است.
علاوه بر آن بعضی از انواع روغن صنعتی خاصیت خنک کنندگی داشته و در جهت خنک کردن نیز استفاده می‌شوند. سوالی که ممکن است مطرح شود این است که انواع مختلف روغن‌های صنعتی، چگونه تولید می‌شوند؟ در این مقاله قصد داریم تا به پاسخ این سوال بپردازیم و فرایند تولید انواع روغن‌های صنعتی را تحت بررسی قرار دهیم.

با توجه به این که در سال‌های اخیر نیاز جوامع مختلف به انواع روغن صنعتی با کیفیت بالا افزایش پیدا کرده است، اکثر تولید کنندگان تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا و بهترین روش‌ها، با کیفیت‌ترین نوع از روغن‌های صنعتی را تولید کنند.
بیشتر تولید کنندگان روغن صنعتی با ایجاد تغییراتی در ساختار روغن و به کارگیری افزودنی‌های مختلف برای تولیدات روغن، سعی بر این داشته‌اند تا محصولاتی را با طول عمری زیاد و همچنین کیفیتی بیشتر و مناسب‌تر استفاده کنند.
با گذشت زمان و توسعه پیدا کردن صنایع مختلف و همچنین روی کار آمدن تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته، تلاش تولیدکنندگان برای تولید و عرضه‌ی محصولات مختلف و مقایسه‌ی آن‌ها با یکدیگر کمتر شده و روغن‌هایی تولید شد که در هر شرایطی به بهترین شکل ممکن عمل می‌کنند و دارای ویژگی‌هایی برتر هستند که آن‌ها را از سایر محصولات این چنین متمایز می‌کند. در ادامه به بررسی روش تولید روغن صنعتی می‌پردازیم‌.

تولید روغن صنعتی

تولید انواع روغن صنعتی

بررسی مراحل تولید روغن صنعتی

تولید روغن صنعتی که با توجه به خواصی که دارند در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در طی چندین مرحله‌ی مختلف انجام می‌شود. در این قسمت به شکل دقیق‌تر و با ذکر جزئیات بیشتری به بررسی هر یک از مراحل تولید روغن‌های صنعتی می‌پردازیم.

بخش اصلی تشکیل دهنده‌ی روغن‌های صنعتی را، روغن‌های پایه تشکیل می‌دهند؛ در واقع می‌توان گفت که روغن‌های پایه یکی از مایحتاج اصلی تولید روغن‌های صنعتی هستند و هر چه کیفیت آن‌ها بالاتر باشد، کیفیت روغن‎‌‌های صنعتی نیز بالاتر خواهد رفت و محصولات مرغوب‌تر تولید خواهد شد. در واقع از طریق ترکیب کردن روغن‌های پایه‌ی با کیفیت با افزودنی‌های مختلف که خواصی متفاوت دارند، روغن‌های صنعتی را تولید می‌کنند. پس می‌توان گفت که روغن پایه عنصر اصلی تولید انواع روغن‌ صنعتی می‌باشد.
روغن‌های پایه‌ای که برای تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند، ساختاری مانند مایع داشته و دارای ترکیبی از نفت خام می‌باشند؛ به عبارتی بخش اصلی روغن‌های پایه، نفت خام می‌باشد.

تولید روغن صنعتی2

روغن پایه

روغن صنعتی را می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی تولید کرد؛ تجزیه‌ی مواد و محصولات نفتی مختلف و همچنین استفاده از روغن‌هایی که پیش‌تر مورد استفاده قرار گرفته‌اند و با نوعی قدیمی می‌باشند و تصفیه کردن آن‌ها، از دیگر روش‌های تولید روغن‌های صنعتی می‌باشد.
از طریق هر یک از این روش‌ها می‌توان با کیفیت‌ترین روغن‎‌‌های صنعتی را تولید کرده و به بازار عرضه کرد. به کارگیری دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های برتر و به روز جهان، نیاز اصلی به روغن پایه برای تولیدات روغن‌های صنعتی را کم کرده و با استفاده از این روش‌ها امکان تولید روغن با استفاده از روش‌های دیگری به جز روش اصلی تولید به وجود آمده است که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد.
در بین این روش‌ها، تصفیه روغن‌ صنعتی قدیمی و کارکرده از روش‌هایی پرطرفدارتر و پراستفاده‌تر می‌باشد.

همانطور که اشاره شد جهت تولید روغن صنعتی لازم است که افزودنی‌هایی که دارای ساختاری متفاوت و خواصی گوناگون هستند را به روغن‌های پایه اضافه کرد. افزودنی‌های مورد استفاده برای تولید روغن‌های صنعتی، ترکیباتی شیمیایی هستند که از طریق آن‌ها و با اضافه کردن انواع مختلف آن‌ها به روغن‌های پایه‌ای که برای تولید روغن‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تغییراتی در ویژگی‌های روغن‌های صنعتی به وجود آمده و باعث می‌شوند تا کیفیت روغن مورد نظر بالاتر رفته و تقویت شود.

البته باید اشاره کرد که لازم است میزانی کاملا مشخص و استاندارد از افزودنی‌ها با خواص مختلف را به روغن‌های پایه اضافه کرد. افزودنی‌هایی که جهت تولید انواع روغن صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، خواص و ویژگی‌های اصلی که روغن لازم است داشته باشد را به وجود می‌آورند.

تولید روغن صنعتی3

روش‌های تولید روغن صنعتی

برای تولید کردن انواع روغن‎‌‌های صنعتی، در ابتدا لازم است که نفت خامی را که باید جهت تولید به کار برود، تقطیر شود. برای تقطیر کردن نفت خام مورد استفاده، چند مرحله‌ی مختلف باید طی شود تا عملیات تقطیر به شکل کاملا دقیق و درست انجام شود. تقطیر نفت خام هم در خلا و هم در جو انجام می‌شود. با انجام دادن عملیات تقطیر نفت خام، باید یک لایه‌ی نفتی به دست بیاید که ویسکوزیته‌ای استاندارد و همچنین نقطه‌ی مشخص از ریزش و اشتعال را دارا باشد.

پس از این که عملیات تقطیر نفت خام به پایان رسید، نوبت به مرحله‌ی آسفالت‌گیری خواهد رسید. در این مرحله با تزریق کردن حلال خاصی که پروپان نامیده می‌شود، موادی که دارای خاصیت آسفالتی هستند و در قسمت تقطیر در محیطی دارای جو به وجود آمده‌اند را از داخل لایه‌ی نفتی حاصل شده در مرحله‌ی تقطیر بیرون می‌کشند و به عبارتی این واد زائد را جدا می‌کنند.

پس از گذشت از مرحله‌ی آسفالت گیری و در مرحله‌ی بعدی برای تولید روغن صنعتی، لازم است که مواد اضافی که باعث آسیب زدن به ترکیب روغن می‌شوند را از آن خارج کرده و به تنظیم درجه‌ی ویسکوزیته‌ی روغن کمک کرد.

در مرحله‌ی بعدی لازم است که روغن صنعتی را در مرحله‌ای که موم‌گیری نامیده می‌شود تحت آزمایش قرار داده و از طریق انجام فیلتراسیون، به جداسازی پارافین‌های مضر برای ترکیب روغن اقدام کرد.

در مرحله‌ی نهایی تولید روغن صنعتی، مواد مضری همچون گوگرد و ازت و همچنین اکسیژن که در ترکیب روغن وجود دارد را از آن جداسازی می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا مقاومت روغن و کیفیت آن در شرایط سخت بالا برود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *