کاربردهای روغن صنعتی

روغن صنعتی یکی از محصولات مهم صنعتی است که در دو نوع پایه‌ی نفت و پایه‌ی گیاهی تولید می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا مفاهیمی مهم درباره‌ی کاربردهای روغن صنعتی بررسی قرار دهیم.

همانطور که می‌دانید اکثر روانکاوها همچون روغن‌های گریس و انواع روغن موتور در دامنه‌‌ی روغن‌های صنعتی قرار می‌گیرد.

یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از روغن صنعتی این است که از اصطکاک بیش از حد قطعات به کار رفته برای ساخت موتور خودروهای مختلف و همچنین دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی جلوگیری کرده و مانع ساییدگی بیش از اندازه‌ی آن‌ها می‌شوند و به نوعی عملکرد قطعات موتور را تقویت کرده و باعث می‌شود تا موتور خودرو به شکلی کاملا روان عمل کند.

علاوه بر آن مزیت دیگر استفاده از انواع روغن‌های صنعتی خنک کنندگی آن‌هاست، به عبارت دیگر استفاده از انواع این روغن‌های در دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، باعث می‌شود تا قطعات چنین دستگاه‌هایی در برابر گرمای زیاد از حد و شدید محافظت شوند و خنک باقی بمانند.

تاثیر استفاده از روغن‌های صنعتی در انواع مختلف برای جذب آلودگی‌هایی که ممکن است در بین قطعات مختلف موتور خودروها و دیگر دستگاه‌ها جمع شوند، مزیت دیگری از به کارگیری این روغن‌ها در دستگاه‌های مختلف است.
با توجه به هر یک از این مزیت‌ها، می‌توان به کاربردهای بی‌شمار روغن‌ صنعتی در موارد گوناگون پی برد.
اما شاید بپرسید که روغن‌های صنعتی چه کاربردهایی دارند و در چه مواردی استفاده می‌شوند؟
برای آگاهی از کاربردهای متنوع انواع روغن‌های صنعتی، لازم است که بر یک از این موارد به شکل دقیق تمرکز کرده و مزیت‌های استفاده از انواع روغن صنعتی را در هر یک از این زمینه‌ها، تحت بررسی قرار دهیم.

کاربرد روغن صنعتی

مزایای روغن صنعتی

بررسی مهم‌ترین کاربردهای روغن صنعتی

همانطور که اشاره شد روغن صنعتی طیف گسترده‌ای از روانکاوها را در بر می‌گیرد؛ از انواع مختلف روانکاوهایی که می‌توان به عنوان زیرمجموعه‌ای از روغن‌های صنعتی از آن‌ها یاد کرد، می‌توان به روغن‌های توربین، روغن‌های انتقال حرارت، روغن‌های مورد استفاده در ماشین‌های سنگین، روغن‌های ترانسفورمر، روغن‌های مورد استفاده برای دستگاه‌ها و همچنین ماشین آلات صنعتی اشاره کرد. در این قسمت قصد داریم تا موارد مختلف استفاده از انواع روغن صنعتی را تحت بررسی قرار دهیم.

1. از مهم‌ترین کاربردهای روغن صنعتی می‌توان به استفاده از آن‌ها در صنایع برق و الکتریسیته اشاره کرد.

2. علاوه بر آن از روغن‌ صنعتی در مواردی همچون صنایع نساجی و فلزکاری نیز، بسیار پر استفاده هستند و پروفیل‌هایی بسیار مهم جهت روانکاوی و تقویت کارکرد دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد استفاده در این صنایع می‌باشند.

3. از دیگر کاربردهای بسیار مهم انواع مختلف روغن‌های صنعتی که لازم است به آن اشاره شود، روانکاوی موتور وسایل حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی است.

4. انواع روغن صنعتی را در صنعت داروسازی و سایر صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

5. یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای انواع روغن‌های صنعتی، استفاده از آن برای تولید پروفیل‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است؛ پروفیل‌هایی مثل ماسه و سیمان.

6. اگر بخواهیم به شکل کلی بگوییم، انواع روغن‌های صنعتی برای روانکاوی دستگاه‌های مورد استفاده در این زمینه‌ها و صنایع و تقویت عملکرد قطعات مورد استفاده برای ساخت این دستگاه‌ها به کار می‌روند و تاکید اصلی بر روی استفاده از خاصیت روان کنندگی انواع روغن‌های صنعتی می‌باشد.

7. یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم انواع روغن صنعتی با درجه‌ی ویسکوزیته یا گرانروی متفاوت این است که در واقع این محصول صنعتی مهم، در جهت جلوگیری از مخلوط شدن و به هم چسبیدن ذرات مواد اولیه‌ای که در صنایع گوناگون بکار می‌روند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

8. نکته‌ای که لازم است به آن اشاره شود این است که انواع روغن‌های صنعتی علاوه بر این که کیفیت بالایی داشته و کاربردهایی گوناگون دارند، دارای قیمتی بسیار مناسب هستند و به همین دلیل توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد روغن صنعتی2

بررسی کاربردهای انواع روغن صنعتی

کاربردهای روغن‌های صنعتی با توجه به نوع آن‌ها

کاربردهای روغن صنعتی را با توجه به انواع مختلف این محصول صنعتی مهم نیز می‌توان مشخص کرد؛ به عبارت دیگر انواع مختلف روغن‌های صنعتی، دارای کاربردهای متنوعی هستند که نمی‌توان از آن‌ها غافل شد.
در ادامه انواع مختلفی از روغن‌های صنعتی را معرفی کرده و با توجه به نوع آن‌ها، کاربردهایی که دارند را نیز تحت بررسی قرار می‌دهیم و نکاتی که لازم است برای استفاده از آن‌ها رعایت شود را نیز بیان خواهیم کرد.

روغن‌های مرکب

یکی از انواع روغن‌های صنعتی، روغن صنعتی مرکب است که از این نوع روغن برای روان کردن و تقویت عملکرد چرخ دنده‌هایی که برای ساخت دستگاه‌ها و ماشین آلات مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کار می‌رود.

در واقع برای روان کردن عملکرد این چرخ دنده‌ها، به روغن‌های صنعتی با گرانروی بالا نیاز است که روغن‌های مرکب می‌توانند گزینه‌ی بسیار مناسبی باشند.

روغن گیربکس مصنوعی

نوع دیگری از روغن صنعتی، روغن گیربکس از نوع مصنوعی می‌باشد که با استفاده از آن‌ها در موارد مختلف، از اصطکاک زیاد و همچنین ساییدگی بیش از حد قطعات موتور جلوگیری می‌شود.

نکته‌ی مهمی که لازم است در نظر گرفته شود این است که روغن‌های گیربکس مصنوعی را نباید در مواردی که فشار بسیار زیادی حاکم است، استفاده شوند. چرا که برای تولید این روغن‌ها، از مواد افزودنی استفاده نمی‌شود.

روغن‌ صنعتی پلی گلیکول

نوع دیگر روغن صنعتی، روغن پلی گلیکول است که برای روان کردن قطعات و چرخ دنده‌های تجهیزات و ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است که از این روغن‌ها برای قطعاتی که از جنس آلیاژ آلومینیومی یا آلیاژ برنز هستند استفاده نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *