روغن موتور باکیفیت

روغن موتور از جمله پروفیل‌های صنعتی به حساب می‌آید که وجود آن برای هر خودرویی لازم و ضروری بوده و می‌توان گفت که این ماده‌ی شیمیایی یک محصول حیاتی و مهم برای موتور خودروها به شمار می‌آید؛ به نحوی که انتخاب یک روغن موتور باکیفیت برای موتور خودرو، باعث می‌شود که عملکرد موتور بهبود پیدا کند و در نتیجه طول عمر خودرو نیز افزایش یابد.
حال سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که چگونه می‌توان یک روغن موتور باکیفیت برای خودروی خود تهیه کنیم؟
آیا انواع مختلف این ماده‌ی صنعتی را با توجه به نکات و ویژگی‌های خاص می‌توان رده بندی کرد؟ در واقع روغن مخصوص موتور هر خودرو توسط کارخانه‌ی تولید کننده‌ی خودرو در زمان تولید آن تعیین شده و نوع آن در دفترچه‌ی خودرو ثبت می‌شود. برای تعیین روغن موتور مناسب برای موتور خودروی خود، لازم است که ویژگی‌ها و نکات زیادی را در نظر گرفته و با توجه به این نکات دست به انتخاب زد. بطور کلی برای خرید این محصول شیمیایی بسیار مهم، لازم است که دو معیار مهم را در نظر داشت؛ روغن مورد استفاده برای موتور خودروها را با توجه به ویژگی‌هایی همچون غلظت و کیفیت آن می‌توان رتبه بندی کرد. برای آگاهی از میزان غلظت روغن، باید به دفترچه‌ی خودرو دقت شود و کیفیت روغن نیز با توجه به نکات و قواعد مختلفی تعیین می‌شود.
موادی که با عنوان افزودنی به روغن اضافه می‌شود، می‌توانند بر روی کیفیت روغن تاثیر زیادی بگذارند. این مواد افزودنی می‌توانند برای جلوگیری از رخداد اتفاقات مختلفی همچون افزایش دمای موتور خودرو، زنگ زدن، اصطکاک زیاد خودرو و… مورد استفاده قرار گیرند.

ریختن روغن در موتور4

غلظت یا ویسکوزیته روغن موتور

همانطور که اشاره شد برای این که بهترین نوع روغن موتور و مناسب‌ترین آن را از نمایندگی روغن موتور در اصفهان برای خودروی خود انتخاب کنیم، لازم است که معیارهایی را مد نظر قرار دهیم؛ یکی از این معیارهای مهم، غلظت یا ویسکوزیته‌ی این ماده‌ی صنعتی می‌باشد. ویسکوزیته میزان مقاومت روغن در مقابل شرایطی است که باعث جاری شدن آن می‌شود. به میزانی که درجه‌ی ویسکوزیته بیشتر شود، میزان غلظت روغن نیز بالا خواهد بود. میزان غلظت یک روغن وقتی در فصول سرد سال که دما به صفر درجه فارنهایت می‌رسد و همچنین در فصل‌های گرم سال که دما بسیار بالا می‌رود، قابل بررسی خواهد بود.
برای تولید روغن مورد استفاده‌ی موتور خودروها، درجه‌های مختلفی از ویسکوزیته‌ را در نظر می‌گیرند که این درجه‌ها با توجه به وضعیت آب و هوایی متفاوت خواهد بود و با در نظر گرفتن دمای هوا می‌توان از روغن‌هایی با درجه ویسکوزیته‌ی متفاوت استفاده کرد. اگر در فصل‌های سرد از روغن موتوری با ویسکوزیته‌ی بالا استفاده شود، عملکرد موتور خودرو دچار اختلال شده و تا زمانی که موتور خودرو به مقدار مناسبی گرم شود، روغن در همه‌ی قسمت‌های موتور خودرو پخش نمی‌شود.
اگر که در فصل‌های گرم سال از روغنی با ویسکوزیته‌ی پایین استفاده شود، قطعات موتور ساییده شده و دچار مشکل می‌شوند. روغنی که ویسکوزیته‌ی بالایی داشته باشد، باعث می‌شود که خودرو در هنگام روشن شدن با مشکل مواجه شود. می‌توان گفت که درجه‌ی ویسکوزینه‌ی روغن مورد استفاده برای موتور خودروها، با توجه به دمای هوای قابل تعیین خواهد بود. در چندین سال اخیر و با توجه به گسترش علوم و صنایع شیمیایی، اقداماتی جهت تولید روغن‌های چند ویسکوزیته انجام شده است که در دماهای مختلف می‌توان از این روغن‌ها برای موتور خودروی خود استفاده کرد. درجه‌ی ویسکوزینه‌ی روغن مورد استفاده برای موتور خودروها، با توجه به دمای هوای قابل تعیین خواهد بود.

درب موتور

در دمای سرد باید از چه روغن موتوری استفاده کرد؟

همانطور که اشاره شد با توجه به دمای آب و هوای حاکم بر محیط، می‌توان روغن موتور مورد استفاده برای موتور خودروی خود را تعیین کرد. استفاده از روغن‌هایی که غلظت پایینی دارند و رقیق هستند در مناطقی که دارای آب و هوایی سرد بوده و دمایی سرد بر این مناطق حاکم است، گزینه‌ای بسیار مناسب خواهد بود. با استفاده از این روغن در هنگام روشن کردن ماشین در دمای سرد و بسیار پایین موتور خودرو دچار مشکل خاصی نخواهد شد و می‌توان به دور از هر گونه سختی و پیشامد مسائل خاص، به روشن کردن خودرو اقدام کرد. در صورت اینکه روغن موتور انتخابی شما در دمای بسیار سرد غلظت بالایی داشته باشد، عملکرد موتور خودرو دچار مشکل خواهد شد و با روشن کردن خودرو، موتور به شکل مناسبی روانکاوی نمی‌شود و در نتیجه مشکلات زیادی برای موتور رخ داده و صدماتی به آن وارد شود. در نتیجه اگر در شهرهای سردسیر زندگی می‌کنید، بهتر است روغنی با غلظت پایین را انتخاب کنید. اگر در شهرهای سردسیر زندگی می‌کنید، بهتر است روغنی با غلظت پایین را انتخاب کنید.

ریختن روغن در موتور5

در دمای گرم باید از چه روغن موتوری استفاده کرد؟

استفاده از روغن موتورهایی که غلظت آن‌ها بالا است در مناطقی که آب و هوای گرمی دارند، انتخابی بسیار مناسب خواهد بود. در صورتی که در شهرهایی با آب و هوای گرمسیر زندگی می‌کنید، بهتر است که روغن موتوری که برای خودروی خود انتخاب می‌کنید غلظتی بالا داشته باشد تا عملکرد موتور خودرو دچار مشکل خاصی نشود و خودروی شما به خوبی حرکت کند. لذا مهم‌ترین ویژگی که در زمان خرید روغن مورد استفاده برای موتور خودرو باید در نظر داشته باشید، غلظت این ماده‌ی صنعتی است. پس در هنگام انتخاب انواع روغن با کیفیت برای خودروی خود، باید ویژگی‌های همچون غلظت و کیفیت روغن را در نظر بگیرید.

چه روغنی برای خودروهایی با موتور پرکارکرد مناسب است؟

برای خودروهایی که موتور پر کارکردی دارند، باید از نوعی روغن موتور خاص استفاده شود؛ این نوع از روغن‎ها مناسب خودروهایی هستند که از زمان تولید آن‎ها سال‎های بسیاری گذشته است و یا مسافتی بسیار زیاد را طی کرده‎اند. از طریق مواد افزودنی که به این روغن‎ها اضافه می‎شود، مانع سوخت روغن مورد استفاده برای موتور خودرو خواهد شد. علاوه بر آن اگر از این روغن برای این ماشین‎ها استفاده شود، میزان سوخت روغن خودرو کم می‎شود. علاوه بر آن این روغن به قسمت احتراق موتور خودرو نشتی پیدا نخواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *