انواع روغن موتور

یک خودرو از بخش‌های مختلفی به وجود آمده است که وجود هر یک از این بخش‌ها و عملکرد درست آن‌ها، کارکرد مفید خودرو را به دنبال دارد. موتور خودرو از جمله اعضای بسیار مهم یک خودرو است که به نوعی می‌توان گفت یک نقش حیاتی را در بین دیگر اعضای خودرو ایفا می‌کند. سلامت و عملکرد درست موتور خودروها، باعث می‌شود که طول عمر خودرو نیز بالا برود و خودرو بتواند تا سال‌های سال مانند اول حرکت کند. نکته‌ی کلیدی برای تقویت عملکرد خودرو و بالا بردن طول عمر آن این است که، روغن موتوری با کیفیت را برای خودروی خود انتخاب کنیم.
با اهمیت ندادن به این موضوع و استفاده از هر روغن موتور بی‌کیفیتی برای خودروی خود، ممکن مشکلات زیادی برای خودرو رخ داده و عملکرد آن دچار ایراد شود. رخداد این مشکلات هزینه‌های زیادی را برای صاحبان خودرو به ارمغان می‌آورد. پس می‌توان با انتخاب روغن موتور مناسب برای موتور خودروی خود از به وجود آمدن این هزینه‌های هنگفت و اضافی جلوگیری کرد.
پس باید به این موضوع مهم اهمیت داد که یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که می‌توان از خودروی خود مراقبت نمود، کارکرد آن را تقویت کرده و باعث افزایش طول عمر آن تا مدت‌هایی زیاد شد، استفاده از روغن‌های با کیفیت برای موتور خودرو است. روغن موتور یک ماده‌ی مهم و حیاتی برای موتور خودروها است. این ماده‌ی صنعتی بسیار پر اهمیت در انواع مختلفی تولید می‌شود؛ در ادامه به بررسی انواع روغن موتور می‌پردازیم.

ریختن روغن در موتور

انواع روغن موتور کدامند؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، روغن مورد استفاده برای موتور خودروها دارای انواع مختلفی است که باید هر یک از آن‌ها را تحت بررسی قرار دهیم. این ماده‌ی صنعتی بسیار مهم که باعث افزایش طول عمر خودرو شده و عملکرد موتور خود را بهبود می‌بخشد، با توجه به روشی که برای تولید آن مورد استفاده قرار می‌گیرد در انواع مختلفی در بازار یافت می‌شود.
برای معرفی انواع روغن موتور در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که، تقسیم بندی‌های لازم بین هر یک از این نوع روغن‌های موتور با توجه به فرایندی که برای تولید آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد انجام می‌شود. در ادامه این موضوع که انواع روغن موتور کدامند و چگونه تولید می‌شوند می‌پردازیم.
انواع روغن موتور عبارت است از:

  1. روغن موتور معمولی
  2. روغن موتور تمام سنتتیک
  3. روغن موتور نیمه سنتتیک

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. روغن موتور معمولی

از انواع روغن‌های مورد استفاده در موتور خودروها که برای معرفی انواع روغن موتور باید به آن اشاره شود، روغن‌های موتور معمولی هستند که پایه‌ی مواد مورد استفاده برای تولید این از روغن‌ها از جنس نفت خام بوده و برای تولید آن از ترکیب سه مدل مختلف روغن استفاده شده است؛ روغن‌هایی که دارای پایه‌ی هیدروکربنی هستند، پلی آلفا الفین‌ها و در نهایت پلی اینترنال الفین‌ها. این نوع از روغن‌های موتور نسبت به انواع دیگر قیمتی مناسب‌تر داشته و ارزان‌تر می‌باشد.

ریختن روغن در موتور2با استفاده از آن می‌توان در معمولی‌ترین حالت ممکن از موتور خودروها محافظت کرد. این نوع از روغن‌ها را می‌توان برای موتور خودروهایی استفاده نمود که به روشی بسیار ساده طراحی شده‌اند؛ استفاده از این نوع روغن‌ها همچنین برای آب‌بندی کردن موتور خودروهای تازه تولید شده و مدل صفر نیز، گزینه‌ی مناسبی است. عیبی که این نوع از روغن دارد این است که توانایی آن برای محافظت از موتور خودرو و تقویت عملکرد آن در دماهای خیلی پایین و خیلی بالا در حد صفر است. مشکل دیگر درباره‌ی روغن‌های معمولی طول، عمر پایین آن است؛ به نحوی که پس از طی کردن هر 4000 کیلومتر مسافت، لازم است که برای تعویض این روغن اقدام شود. بطور کلی اگر بگوییم، این نوع روغن می‌تواند به شکلی معمولی از موتور خودروها محافظت کند. از نمایندگی روغن موتور در اصفهان این محصول را تهیه کنید.

2. روغن موتور تمام سنتتیک

نوع دیگری از انواع روغن‌های مورد استفاده برای موتور خودروها که برای بررسی انواع روغن موتور باید به آن اشاره شود، روغن‌های تمام سنتتیک است. فرایند تولید این نوع از روغن‌های موتور تماما در آزمایشگاه‌ها و با استفاده از مواد شیمیایی صورت می‌گیرد. عملکرد موتور خودرو با استفاده از این نوع روغن به حد بالایی تقویت شده و باعث می‌شود تا موتور خودرو در بالاترین حد ممکن از توانایی خود عمل کند؛ با این حال با استفاده از این نوع روغن‌های موتور و با وجود اثری که در تقویت و بهینه‌سازی عملکرد موتور خودروها می‌گذارد، میزان راندمان مصرف سوخت خودرو نیز تا حد زیادی بالا می‌رود.
نکته‌ی مهم دیگر درباره‌ی این نوع از روغن‌های موتور طول عمر بالای آن است؛ کارکرد زیاد این نوع از روغن‌های موتور، باعث می‌شود که تا مدت‌ها بتوان از آن برای تقویت موتور خودروها استفاده کرده و در عین حال نیازی به تعویض نباشد.

ریختن روغن در موتور3به نحوی که با استفاده از این نوع روغن موتور می‌توان حتی مسافت‌های بالاتر از 11 هزار کیلومتر را نیز به راحتی و بدون نیاز به تعویض روغن طی کرد. تنها نکته‌ی منفی این نوع از روغن‌های موتور، قیمت بالای آن نسبت به دیگر انواع روغن‌های موجود در بازار است. باید توصیه کرد که بهتر است از این نوع روغن تنها برای نوعی خاص از وسایل نقلیه استفاده شود؛ چرا که استفاده از آن برای بعضی وسایل نقلیه، باعث می‌شود که قطعات موتور دچار لغزش شوند. برند و کیفیت، قیمت روغن موتور را مشخص می‌کند.

3. روغن موتور نیمه سنتتیک

یکی دیگر از انواع روغن موتورهایی که در موتور مدل‌های مختلف خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند، روغن‌ موتور نیمه سنتتیک هستند که نوعی روغن ترکیبی بوده و از ترکیب روغن‌های معمولی و سنتتیک به وجود می‌آیند. با استفاده از این نوع روغن‌های موتور، امکان محافظت از اجزای متحرک موتور خودروها فراهم آمده و می‌توان گفت که کیفیت آن از روغن‌ پایه‌ی معدنی یا مینرال به نسبت بهتر است. اما نمی‌توان کیفیت این نوع از روغن‌های موتور را در حد نوع سنتتیک دانست. اگر از این روغن برای خودروی خود استفاده می‌کنید، بهتر است که بعد از استارت زدن مدت زمانی را صبر کنید تا موتور خودرو گرم شود. قیمت این نوع از روغن‌های موتور به نسبت روغن سنتتیک مناسب‌تر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *