مضرات روغن موتور بی‌کیفیت

با توجه به رشد روز افزون جمعیت و بالا رفتن تعداد افرادی که برای انجام کارهای روزانه‌ی خود به اتومبیل نیاز دارند، شمار تولیدات خودرو بسیار بالا رفته است. پس میزان استفاده از اتومبیل نیز بسیار زیاد شده است؛ لذا باید نکات مهمی را برای مراقبت از اتومبیل و استفاده از آن به بهترین شکل ممکن رعایت کرد تا بتوان در مدت‌های طولانی، همچنان به نحوی بهینه از اتومبیل استفاده کرد.‌ یکی از پراهمیت‌‌ترین موضوعات درباره‌ی اتومبیل، تهیه‌ی روغن موتور باکیفیت برای آن است.
روغنی که برای موتور خودروها استفاده می‌شود، وظیفه دارد تا از اصطکاک بیش از حد قطعات خودرو و ساییدگی زیاد از حد آن‌ها جلوگیری کرده و عملکرد موتور خودرو را تقویت نماید.
در واقع هرچه کیفیت روغنی که برای موتور خودروها استفاده می‌شود بالاتر باشد، عملکرد موتور خودرو نیز بهتر شده و موتور به نحوی روان‌ و بی‌نقص کار خواهد کرد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که در صورتی که از روغن‌های بی‌کیفیت و تقلبی برای موتور خودروها استفاده شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ چه ضررهایی با استفاده از روغن‌های موتور بی‌کیفیت حاصل خواهد آمد؟
استفاده از روغن موتور نامرغوب به هیچ وجه برای موتور خودروی شما مناسب نیستند، ممکن است ناخواسته باعث شوید که موتور خودروی شما دچار نقص‌هایی غیرقابل جبران شوند. در ادامه به بررسی نتایج حاصل از به کارگیری روغن‌های بی‌کیفیت می‌پردازیم.

روغن موتور بی کیفیت

روغن موتور بی‌کیفیت

چگونه بفهمیم روغن موتور انتخابی ما بی‌کیفیت است؟

همانطور که تهیه‌ی روغن موتورهای با کیفیت و درجه یک از نمایندگی روغن موتور در اصفهان می‌تواند برای عملکرد هر چه بهتر موتور خودروها مناسب باشد، استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت نیز می‌تواند باعث شود که موتور خودرو دچار مشکلات بسیاری شود و نقص‌های غیرقابل جبرانی پیدا کند.
در واقع استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت می‌تواند صدمات بی‌شماری را برای موتور خودرو به بار آورده و باعث شود تا رانندگان و صاحبان خودروها، برای رفع نقص‌های پیش آمده مجبور به پرداخت مبلغی بالا شوند.

پس مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که اطلاعات کافی را درباره‌ی موتور اتومبیل خود به دست آورده و روغنی را برای آن استفاده کرد که بتواند خود را با شرایط موتور وفق دهد و به عبارتی، ویژگی‌هایی متناسب با ویژگی‌های موتور خودروی شما داشته باشد. در صورتی که برای پرداخت مبلغی کم تصمیم به تهیه‌ی روغن‌های نامرغوب و بی‌کیفیت بگیرید، در واقع ممکن است باعث شوید که موتور خودروی شما خیلی زود به دوران فرسودگی خود برسد و کارکردی بسیار بد همراه با مشکلاتی زیاد داشته باشد.
روغن‌ موتورهای بی‌کیفیت و نامرغوبی که در موتور خودروی خود استفاده می‌کنید، به نوعی بی‌کیفیتی خود را آشکار می‌سازند؛ به عنوان مثال در صورت استفاده از روغن‌های نامرغوب در موتور خودرو، موتور صداهایی را از خود ساطع خواهد کرد که ایجاد این صداها نشان از کارکرد نامناسب روغن خواهد داشت. برای مثال در صورتی که صداهایی عجیب و نامتعارفی همچون صدای تق تق و یا سوت کشیدن را از موتور خودروی خود بشنوید، می‌توانید این نتیجه را بگیرید که روغن موتوری که برای خودروی خود انتخاب کرده‌اید کیفیت پایینی داشته و نامرغوب است و در نهایت این نتیجه حاصل می‌شود که موتور خودرو به نحو مناسبی عمل نمی‌کند.

روغن موتور دنده

تشخیص بی‌کیفیت بودن روغن موتور

مضرات روغن موتور بی‌کیفیت

همانطور که گفته شد، روغن موتور بی‌کیفیت به نوعی کیفیت پایین خود را به شکل خودجوش نشان می‌دهد و افراد به سادگی می‌توانند این کیفیت پایین را تشخیص دهند. اما بهتر است که تاثیرات حاصل از به کار بردن روغن‌هایی با کیفیت پایین در موتور خودروها را به شکلی دقیق‌تر تحت بررسی قرار دهیم. همانطور که اشاره شد استفاده از روغن‌هایی که کیفیت پایینی دارند، باعث می‌شود تا موتور خودروها صداهایی غیر آشنا و نامناسب را از خود ساطع کنند. جالب اینجاست که هر صدای خاصی که به دلیل استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت توسط موتور خودرو تولید می‌شود، نشان از مشکل‌دار بودن قسمت خاصی از موتور خودرو می‌باشد.
برای مثال اگر روغن مورد استفاده در خودروی شما کیفیت پایینی داشته باشد، در هنگام رانندگی با خودرو حتی با سرعت‌هایی کم و پایین نیز ممکن است حس کنید که ماشین شما می‌لرزد. البته این لرزش‌ها ممکن است در هنگامی که با سرعتی زیاد با خودروی خود رانندگی می‌کنید نیز رخ دهند.
به نوعی این نشانه‌ها می‌تواند افراد را در تشخیص مشکلات مختلفی که برای موتور خودرو رخ داده است یاری کند و باعث شود تا پیش از جدی شدن این مشکلات، برای رفع آن‌ها چاره‌ای بیاندیشند.

روغن موتور دنده 2

تشخیص تقلبی بودن روغن موتور

چگونه تشخیص دهیم روغن موتور مورد استفاده‌ی ما بی‌کیفیت بوده و اصل نیست؟

تا اینجا تاثیرات ناشی از به کار بردن روغن‌های بی‌کیفیت و نامرغوب را تحت بررسی قرار دادیم و فهمیدیم که استفاده از روغن‌های با کیفیت پایین، چه ضررها و مشکلاتی را به دنبال دارد. اما شاید بهتر باشد به بررسی این موضوع بپردازم که به چه روشی می‌توان کیفیت پایین روغن موتور و تقلبی بودن آن را تشخیص داد؟
اولین نکته این است که در هنگام خرید روغن مورد استفاده برای اتومبیل خود، آن را بو کنید.
روغنی که برای خودروی خود استفاده می‌کنید، باید عاری از هر گونه بوی خاص باشد. در صورتی که یک روغن بویی خاص و همچنین یک رنگ کدر داشته باشد، بهتر است که از خریدن آن خودداری کنید.
نشانه‌ی دیگر درباره‌ی روغن‌های با کیفیت و درجه یک و اصل، بسته‌بندی درست و بسیار مناسب این روغن‌ها است؛ در صورتی که یک روغن موتور بسته‌بندی غیرحرفه‌ای و نامرغوبی داشته باشد، می‌توان به تقلبی و بی‌کیفیت بودن آن پی برد.
علاوه بر آن بعضی تولید کنندگان فریب‌کار، برای این که روغن‌های نامرغوب را تولید کرده و به بازار عرضه کنند، بطری‌های روغن‌های اصلی را جمع‌آوری می‌کنند و برای تولید روغن‌های بی‌کیفیت خود استفاده می‌کنند. با بررسی بطری روغن موتور موردنظر خود، می‌توانید به آسانی تشخیص دهید که روغن مورد نظر برای بار اول استفاده شده و بسته‌بندی جدید و نو دارد و به این ترتیب به اصل بودن روغن موتور موردنظر، پی ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *