دلایل کم شدن روغن موتور

هر خودرویی برای این که عملکردی بی‌نقص داشته باشد و بتواند مسافت‌های طولانی را به شکل روان و بدون هر گونه مشکل خاصی طی کند، باید به شکل ویژه‌ای تحت مراقبت قرار گیرد و به آن رسیدگی شود. استفاده از محصولات مختلفی در بالاترین کیفیت ممکن برای یک خودرو، کمک ویژه‌ای به عملکرد صحیح و بدون نقص آن می‌کند. یکی از مهم‌ترین محصولاتی که برای خودروها استفاده می‌شود، روغن موتور است.
در واقع استفاده از یک روغن موتور باکیفیت در موتور خودروها باعث می‌شود تا بتوان مسافت‌هایی طولانی را به دور از رخداد هر گونه مشکل خاصی طی کرده و به شکلی بی‌نقص و بدون مشکل رانندگی کرد.

مسائل مختلفی درباره‌ی روغن مورد استفاده برای موتور یک خودرو وجود دارد، که می‌تواند عملکرد آن را در روانکاوی موتور خودروها بهتر کرده و قدرت روغن را در جلوگیری از اصطکاک بیش از حد قطعات موتور خودرو تقویت کند.
برای مثال تعویض روغن موتور اتومبیل می‌تواند امری کمک کننده در تقویت و بهتر کردن عملکرد روغن برای روانکاوی قطعات موتور خودروها باشد. موضوع مهم دیگری که وجود دارد و لازم است تحت بررسی قرار گیرد، علت کم شدن روغن موتور است.
در واقع کاهش روغن مورد استفاده در موتور خودروها، به عوامل متعددی برمی‌گردد و بعضی از رانندگان گمان بر این دارند که کم شدن روغن، ممکن است مرتبط با وجود نقص در موتور یک خودرو باشد. در ادامه به بررسی دلایل کلی کم شدن روغن مورد استفاده در موتور خودروها، می‌پردازیم.

چرا روغن موتور کم میشه

دلایل کم شدن روغن موتور

کم شدن روغن موتور به عوامل متعددی ربط پیدا می‌کند که لازم است بیشتر تحت بررسی قرار گیرند. همانطور که گفته شد بعضی از رانندگان به محض مواجهه با مشکلی همچون کم شدن روغن مورد استفاده در موتور خودروی خود، به این شک می‌کنند که شاید مشکل رخ داده مربوط به وجود نقصی خاص در موتور خودروها مربوط می‌شود و یا این که گمان می‌برند که روغنی که استفاده می‌کنند،
دارای کیفیتی پایین است. با توجه به نظر کارشناسان مکانیک و مهندسان خودروساز، کاهش سطح روغن مورد استفاده در موتور خودروها به عوامل متعددی مربوط می‌شود که ممکن است نشات گرفته از رانندگی نامناسب و یا داغ شدن بیش از حد موتور خودروها باشد.
دلایل کم شدن روغن موتور عبارت است از:

  1. مدل طراحی موتور خودرو
  2. سطح کیفی روغن موتور
  3. گرانروی نادرست روغن
  4. شیوه‌ی رانندگی
  5. سوختن روغن
  6. نشتی روغن

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. مدل طراحی موتور خودرو

از جمله عوامل تاثیرگذار در کاهش سطح روغن موتور مورد استفاده برای یک خودرو، می‌توان به مدل و طراحی موتور خودروها اشاره کرد. از آنجایی که روغن برای کمتر کردن میزان اصطکاک قطعات موتور و جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای موتور به کار می‌رود، قسمت جداره‌ی سیلندر موتور خودروها به طور کامل به وسیله‌ی روغن در بر گرفته شده و می‌توان گفت این قسمت در روغن شناور می‌باشد.
به این ترتیب می‌توان گفت که در مدل‌های مختلفی از خودروها، روغن به کار رفته در موتور به میزان مشخصی کم می‌شود که امری کاملا بدیهی بوده و این مقدار توسط کارخانه‌ی تولید کننده‌ی خودروی موردنظر و در دفترچه‌ی راهنما درج می‌شود.

روغن موتور

2. سطح کیفی روغن موتور

عامل مهم و تاثیرگذار دیگر در کم شدن میزان روغن موتور، سطح کیفی آن است. در واقع اگر افراد برای خودروی خود از روغنی بی‌کیفیت و غیر اصل استفاده کنند، ممکن است باعث شوند که روغن وظیفه‌ی خود یعنی تقویت عملکرد موتور را به شیوه‌ی درستی انجام ندهد و مشکلات متعددی برای موتور خودرو رخ دهد. برای همین بسیار مهم است که از مراکز معتبر خرید روغن موتور این محصول را تهیه کنید.

به دلیل این که برای تولید چنین روغن‌هایی از مقادیر زیادی مواد افزودنی همچون پارافین استفاده می‌شود و همچنین درجه‌ی دمای تبخیر این نوع از روغن‌ها پایین می‌باشد، در نتیجه سطح این نوع از روغن‌ها زود به زود کم شده و تبخیر می‌شوند و در نهایت ممکن است مخارج زیادی را برای رانندگان و مالکان خودروها برای تهیه‌ی زود به زود روغن موتور به بار بیاورند.

3. گرانروی نادرست روغن

عامل مهم و تاثیرگذار دیگر در کاهش سطح روغن موتور مورد استفاده برای یک خودرو، انتخاب گرانروی روغن به شکل نادرست است. برای انتخاب گرانروی روغن به شیوه‌ی صحیح، لازم است که طبق دستورات و توصیه‌های اعمال شده توسط کارخانه‌ی تولید ‌کننده‌ی خودروها عمل کرد.
در صورتی که برای انتخاب روغن مورد استفاده‌ در موتور خودروها روغنی با درجه‌ی گرانروی کم را انتخاب کنیم، میزان روغن مورد استفاده زود به زود کم می‌شود‌. البته باید اشاره کرد که در صورت انتخاب روغنی با گرانروی بالا، روغن توانایی روانکاوی قطعات موتور به شیوه‌ای درست را نخواهد داشت. پس لازم است درجه‌ی گرانروی روغن مورد استفاده در موتور خودروها بر طبق اصول و استانداردها انتخاب شود.

چرا روغن موتور کم میشه؟2

4. شیوه‌ی رانندگی

عامل تاثیرگذار دیگر در کاهش سطح روغن موتور، شیوه‌ی رانندگی افراد می‌باشد؛ در واقع اگر هنگام رانندگی با خودرو به موتور خودرو فشار زیادی متحمل شویم و با سرعتی زیاد و نا به‌ هنجار رانندگی کنیم، دمای روغن مورد استفاده در موتور خودرو به حد زیادی می‌رسد و در نتیجه به شکل سریعی تبخیر شده و سطح آن کاهش پیدا می‌کند. پس رانندگی صحیح نیز می‌تواند برای صرفه جویی در میزان مصرف روغن، کمک کننده باشد.

5. سوختن روغن

عامل تاثیرگذار دیگر در کاهش سطح روغن موتور مورد استفاده برای یک خودرو، روغن سوزی است. در صورتی که روغن و بنزینی که برای خودروی خود استفاده می‌کنیم به شکل همزمان با یکدیگر بسوزند، میزان روغن مورد استفاده در موتور خودرو کم می‌شود. علاوه بر آن این واقعه باعث می‌شود تا موتور خودرو دچار نقص‌ها و خسارات غیرقابل جبرانی شود. با خروج دودی به رنگ آبی از قسمت اگزوز، می‌توان به روغن سوزی پی‌برد.

6. نشتی روغن

عامل تاثیرگذار دیگر در کاهش میزان روغن موتور مورد استفاده برای یک خودرو، نشتی روغن است. در صورتی که در قسمت زیر موتور لکه‌هایی از روغن وجود داشته باشد و یا این که قسمت بدنه‌ی موتور آغشته با روغن باشد، روغن نشتی پیدا کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *