تعویض روغن موتور

قبل از مطالعه این مقاله باید نکته‌ای حیاتی را به شما گوش زد کنم که هرجا موتور و یا همان ماشین صنعتی دیده شد حتما آب و روغن هم دیده می­‌شود. اساس زنده نگه داشتن و طول عمر قطعات فلزی با روانکاری توسط محصولات روغنی و خنک نگه داشتن آن‌ها توسط آب است.

یکی از رایج‌ترین جملاتی که هنگام خرید ماشین به شما توصیه شده و احتمالا شنیده‌اید این است که “ماشین به آب و روغن زنده است!‌”
این جمله چندان هم بی راه نیست.

8 مورد دیگر هم به غیر از آب رادیاتور و روغن موتور باید هنگام تعویض روغن موتور بررسی شود. این موارد عبارتند از:

  1. روغن جعبه دنده (گیربکس)
  2.  روغن جعبه فرمان
  3.  روغن ترمز
  4. فیلتر روغن
  5.  فیلتر هوا
  6. فیلتر اتاق
  7.  شیشه شور
  8. گریس خورها

در ادامه نکاتی درباره این موارد یاد خواهید گرفت.

تفاوت ماشین‌ها در چیست؟

شاید فکر کنید همه ماشین‌ها یک‌جور هستند و به قول قدیمی‌ها: “به یک چشم به همه نگاه کنید.” اما در همه ماشین‌ها یا مدل های مختلف از یک ماشین این موارد یکسان نیست. مثلا روغن جعبه فرمان در اکثر ماشین‌های مدل جدید که فرمان آن‌ها هیدرولیک است باید چک شود ولی ماشین‌های قدیمی که فرمان آن‌ها هیدرولیک نیست و هنوز هم در بازار خودرو وجود دارد شامل این مورد نیستند.
به طور مثال می‌­توان از خودرو پراید نام برد که مدل‌های فرمان هیدرولیک و فرمان غیر هیدرولیک دارند.

و یا روغن جعبه دنده که به روغن گیربکس هم معروف است در انواع ماشین و مدل‌ها متفاوت است. به طور مثال جعبه دنده‌های خودروهایی که دنده آن‌ها اتوماتیک است با خودروهایی که جعبه دنده آن‌ها  معمولی یا دستی است شرایط مختلفی دارند که از جمله تفاوت آن‌ها استاندارد مصرف و نوع روغن مخصوص آن‌ها است.

اما نکته‌ی دیگر که نباید مورد غفلت قرار بگیرد آب رادیاتور ماشین‌ها است. شاید در نگاه عمومی و باور مردم تنها وظیفه آب رادیاتور خنک کردن موتور باشد اما وظیفه مهم دیگری که بر عهده آب رادیاتور قرار دارد این است که از زنگ ضدگی و اکسیداسیون موتور و رادیاتور جلوگیری کند و این عمر مسلما با آب‌های معمولی امکان پذیر نیست. پس حتما بجای آب‌های معمولی از آب رادیاتور‌های ضدیخ دار و یا مخلوط آب رادیات و ضدیخ در همه فصول سال حتی فصل‌های گرم نیز استفاده کنید چون باعث جلوگیری از جوش آوردن ماشین شما می­‌شود.

همانطور که در ابتدای کارهم گفته شد، روانکاری قطعات خودرو یعنی طول عمر بیشتر آن‌ها!
اما فقط روغن‌ها این وظیفه را ندارند و بسیاری از قطعات ماشین با گریس روانکاری می­‌شوند. به عنوان مثال گریس خورها بر سر سیبک‌‌ها، قرقره‌های فرمان، توپی‌های جلو و عقب، اتصالات محورهای عرضی (مخصوصا در خودروهای دو دیفرانسیل)، اتصالات بازوهای کنترلی، محل قرارگیری بوش‌ها در سیستم‌های تعلیق، چهارشاخ‌های محور و گاردان، و بقیه قسمت‌های متحرک قرار دارد. پس از این قسمت‌ها مهم نیز نباید غافل شد و چشم پوشی کرد.

رعایت نکردن هر کدام از موارد ده گانه‌‌ای که گفتیم می‌تواند آسیب بسیار جدی به ماشین شما بزند.
شما با چک کردن دوره‌ای و هزینه‌های بسیار کم که به عنوان پیشگیری انجام می‌­شود می‌­توانید از هزینه‌های زیاد برای درمان و تعمیرات خودرو خود جلوگیری کنید و حتما این جمله معروف و مثل قدیمی را شنیده‌اید که می‌گویند: “پیشگیری، بهتر از درمان است!”

حال این سوال پیش می‌­آید که:

آیا هر تعویض روغنی این موارد را رعایت می‌کند یا خیر؟

در بیشتر تعویض روغنی‌ها، استاد کارها و یا همان مسئولان تعویض روغنی فقط به سفارش شما این موارد را بررسی می‌کنند. پس هنگام مراجعه از آن‌ها حتما بررسی موارد دیگر را درخواست کنید. قیمت روغن موتور با توجه به کیفیت آن متفاوت است، بهتر است از بهترین روغن موتور برای خودروی خود استفاده کنید.

اما سوال دیگر این‌که‌:

آیا خودم هم می­‌توانم این موارد را بررسی کنم یا خیر؟

جواب بله است. هر کسی با آموزش‌های اولیه می‌­تواند میزان اطلاعات و سطح آگاهی خود را بالا ببرد و به بررسی موارد ده گانه بپردازد.
اما نباید ازین نکته غافل شد که بررسی این موارد همیشه هم توسط خودمان امکان پذیر نیست و نیاز به متخصص در همان زمینه را دارد. بیشترین کاری که ما می‌­توانیم انجام دهیم بررسی میزان آن‌ها از نظر کمیت است و در بسیاری از موارد بررسی کیفیت و کارایی آن‌ها نیازمند تخصص کافی است.
به طور مثال چک کردن میزان روغن از طریق گیج روغن موتور امکان پذیر است اما بررسی کیفیت آن و این‌که آیا موقع تعویض آن شده و کارایی لازم را دارد یا خیر، کاری بسیار تخصصی است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *