انتخاب روغن موتور

مهم‌ترین نکته‌ای که لازم است درباره‌ی روغن موتور بدانید، انتخاب روغن موتور با توجه به کیفیت و نوع آن است؛ چرا که به میزانی که روغن موتور مورد استفاده در موتور خودروها کیفیت بالاتری داشته باشد، کارکرد موتور اتومبیل نیز بهتر شده و تقویت می‌شود.
در ادامه به بررسی یک سری نکات مهم و جالب که برای انتخاب روغن موتور با کیفیت می‌تواند کمک ویژه‌ای باشد، می‌پردازیم.

آشنایی بیشتر با روغن موتور

نکته‌ی مهمی که لازم است درباره‌ی روغن موتور مناسب بدانیم این است که اگر بخواهیم بهترین و باکیفیت‌ترین روغن مورد استفاده بر موتور خودروی خود را انتخاب کنیم، لازم است که شناخت بیشتری راجع به این ماده‌ی مهم داشته باشیم و به چیستی آن پی ببریم. این مورد برای انتخاب بهترین محصول، کمک بسیاری به ما خواهد کرد. روغن مورد استفاده در موتور یک خودرو را، می‌توان تشکیل شده از دو قسمت دانست: یک بخش مهم آن روغن پایه می‌باشد و بخش دیگر نیز ادتیوهای روغن هستند.
حال سوال اینجاست که هر یک از این دو بخش مهم، چه نقشی را در ساختار روغن مورد استفاده در موتور خودروها ایفا می‌کنند؟ روغن پایه‌ای که در ساختار روغن مورد استفاده برای موتور یک خودرو وجود دارد، باعث می‌شود تا روغن موتور بتواند عملکرد قطعات تشکیل دهنده‌ی موتور خودرو را روان‌تر کرده و از ساییدگی و اصطکاک این قطعات به نحو چشم‌گیری جلوگیری کند. با این حال تنها استفاده از روغن پایه نمی‌تواند نقش اصلی را برای محافظت از قطعات تشکیل دهنده‌ی موتور خودروها ایفا می‌کند؛ لذا یک سری افزودنی برای تولید این محصول مهم برای این که روغن پایه‌ی به کار رفته برای تولید روغن مورد استفاده در موتور خودروها عملکرد خوبی داشته باشد و در شرایط گوناگونی همچون تغییرات دما دچار مشکلی نشود، به کار می‌روند. از جمله افزودنی‌های به کار رفته در ساختار روغن مورد استفاده در موتور یک خودرو، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. 1. ادتیوهایی که نقش پاک کننده دارند
  2. 2. افزودنی‌هایی که نقش جلوگیری از زنگ‌زدگی قطعات موتور را دارند
  3. 3. آنتی اکسیدان
  4. 4. افزودنی‌هایی برای جلوگیری از ساییدگی قطعات موتور
  5. 5. ویسکوزیته

 

1. ادتیوهایی که نقش پاک کننده دارند

این نوع از افزودنی‌هایی که در ساختار روغن مورد استفاده قرار می‌گیرند، نقش پاک کردن و جلوگیری از آلودگی موتور خودرو را ایفا می‌کنند. در واقع این نوع از ادتیوها با معلق نگه داشتن آلودگی‌های مختلفی که وارد موتور خودرو می‌شوند، از چسبیدن این آلودگی‌ها بر روی قطعات مختلف موتور می‌شوند.

2. افزودنی‌هایی که نقش جلوگیری از زنگ‌زدگی قطعات موتور را دارند

این افزودنی‌ها از موتور خودرو در برابر ورود آب و هر گونه اسید محافظت می‌کند.

3. آنتی اکسیدان

به کار بردن این افزودنی در ساختار روغن مورد استفاده در موتور خودروها، باعث می‌شود که روغن دچار اکسیداسیون نشود و مانع از سیاهی روغن و تبدیل شدن آن به لجن می‌شود.

4. افزودنی‌هایی برای جلوگیری از ساییدگی قطعات موتور

به کار بردن این افزودنی در ساختار روغن، باعث جلوگیری از ساییدگی قطعات موتور خودرو می‌شود.

5. ویسکوزیته

استفاده از این افزودنی نیز باعث تقویت عملکرد روغن مورد استفاده در موتور خودرو می‌شود.

ریختن روغن موتور

گرید چیست؟

موضوع دیگری که درباره‌ی روغن موتور وجود دارد و لازم است هنگام خرید از مراکز خرید روغن موتور به آن توجه شود، گرید است. به طور کلی برای این که روغن مورد استفاده در موتور یک خودرو عملکردی بسیار خوب برای روانکاوی قطعات مختلف به کار رفته در ساختار موتور خودرو در شرایط مختلف داشته باشد، باید گرید روغن را به شکل درست و متناسب با اقلیم و منطقه‌ی جغرافیایی که در آن سکونت دارید، انتخاب کنید. روغن موتور با توجه به نوع گرید آن، دارای انواع مختلفی است:

  1. 1. روغن‌های مونو گرید
  2. 2. روغن‌های مالتی گرید

 

1. روغن‌های مونو گرید

این نوع از روغن‌ها در دماهای مختلف هوا، چه بالا و چه پایین، کارکردی مناسب دارند و شاخص گرانروی این نوع از روغن که برای تمامی فصل‌های سال می‌باشد، به شکل: SAE yy است. البته باید اشاره کرد که این نوع از روغن در موتور اتومبیل‌های مدرن و سبک جدید، کارکرد مناسبی ندارند و بیشتر برای اتومبیل‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2. روغن‌های مالتی گرید

از این نوع روغن، می‌توان با نام روغن چهار فصل نیز یاد کرد؛ چرا که می‎توان از آن‎ها در هر دما و آب و هوایی استفاده‎ای بهینه داشت. گرانروی این نوع از روغن با نماد 50w20 نشان داده می‎شود. در این نماد برای نشان دادن میزان ویسکوزیته‎ی روغن در دمایی با درجه‎ی پایین، از w20 استفاده می‎شود و برای نشان دادن ویسکوزیته‎ی روغن در دمایی با درجه‎ی بالا از 50w. این نوع از روغن موتور در دمایی با درجه‎ی -100 سانتی گراد تا 40 درجه‎ی سانتی گراد، عملکرد بسیار خوبی داشته و استفاده از آن برای موتور خودروها در شرایط آب و هوایی مختلف امکان‎پذیر است.

ریختن روغن موتور

کیفیت روغن موتور

نکته‌‎ی مهم دیگری که درباره‎ی روغن مورد استفاده در موتور خودروها وجود دارد و برای انتخاب روغن موتور لازم است در نظر گرفته شود، در نظر داشتن میزان کیفیت آن است؛ برای نشان دادن سطح کیفیت روغن، نمادی دو حرفی را به کار می‎برند که حرف اول این نماد، نشان از نوع موتور یک اتومبیل و حرف دوم نشان‎دهنده‌‎ی کارکرد روغن مورد استفاده برای این موتور است. با تغییر حروف این نماد، کیفیت روغن نیز تغییر خواهد کرد. با توجه به کیفیت، قیمت روغن موتور تغییر می‌کند.

رنگ روغن موتور

بعضی از افراد برای سنجش کیفیت روغن موتور، به رنگ آن توجه می‌‎کنند؛ باید گفت که رنگ ملاک خوبی برای سنجش میزان کیفیت روغن نیست و با توجه به این که از افزودنی‌‎های مختلفی برای تولید روغن استفاده می‌‎شود، رنگ روغن دچار تغییر می‎شود. به عبارتی وقتی روغن موتور هنوز مورد استفاده قرار نگرفته و تازه است، رنگی بسیار شفاف و روشن دارد. بعد از گذشت مدتی از به کارگیری روغن و به دلیل به کار بردن افزودنی‎‌های مختلف در ساختار آن، رنگ آن دچار تغییر شده و تیره خواهد شد که این موضوع نشان از عملکرد درست روغن برای حفاظت از موتور در برابر نفوذ آلودگی‌‏های مختلف دارد.

نتیجه‌‎گیری کلی

با توجه به موضوعات و نکات ذکر شده، جهت انتخاب روغن موتور باکیفیت و بی‌‎نقص برای موتور خودرو، لازم است که به موارد مهمی از جمله نوع روغن یعنی بنزینی یا دیزلی بودن آن، مدل خودرویی که دارید و همچنین شرایط اقلیم و آب و هوای منطقه‌‎ی که در آن سکونت دارید، توجه داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *