زیاد بودن روغن موتور

میزان روغن موتور مورد استفاده برای خودروهای مختلف چگونه تعیین می‌شود؟
روغن موتور محصولی صنعتی مهم است، که استفاده از آن در موتور هر اتومبیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع با استفاده از روغن موتور قطعات به کار رفته برای ساخت موتور به شکل کامل گریس کاری می‌شوند و موتور هر اتومبیل برای این که بتواند به شکلی روان کار کند، به این ماده‌ی مهم صنعتی نیاز دارد.
نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که موتور تعبیه شده برای هر مدلی از اتومبیل‌ها، اندازه‌ای مشخص دارد؛ به عبارتی اندازه و همچنین وزن موتور اتومبیل پراید با پژو 206 متفاوت بوده و از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که، میزان روغن مورد استفاده برای موتور هر یک از این خودروها نیز متفاوت می‌باشد.
مثلا میزان روغنی که برای موتور پراید مورد استفاده قرار می‌گیرد، با توجه به اندازه‌ی موتور این اتومبیل قابل تعیین می‌باشد و بسته به کوچک یا بزرگ بودن موتور اتومبیل، میزان روغن مورد استفاده برای آن نیز کم یا زیاد می‌باشد. میزان روغن مورد استفاده برای موتور اکثر اتومبیل‌ها بین 5 الی 8 کوارت می‌باشد. در صورت این که موتور اتومبیل شما 4 سیلندر باشد، میزان روغن مورد استفاده برای آن حداکثر 5 کوارت است. برای خودروهای سایز بزرگی چون کامیون‌های باربری که دارای موتوری 8 سیلندر هستند، حداقل میزان روغن مورد نیاز برابر با 7 کوارت می‌باشد.
از روغن موتوری که برای خودروهای مختلف استفاده می‌شود، به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد مورد نیاز برای موتور اتومبیل‌ها شناخته می‌شود. روغن موتور باکیفیت باعث می‌شود تا دمای موتور یک خودرو بیش از حد بالا نرود و موتور در دمایی متعادل باقی بماند. حال سوال اینجا است که اگر میزان روغن موتوری که برای روان‌تر کردن عملکرد موتور اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد زیاد باشد، ممکن است چه اتفاقی رخ دهد؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازیم و به اهمیت استفاده از میزان درست روغن اشاره می‌کنیم.

 

روغن موتور

اگر میزان روغن موتور زیاد باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

همانطور که گفته شد، میزان روغن موتور مورد استفاده برای هر خودرو با توجه به اندازه‌ی موتور خودرو تعیین می‌شود و با توجه به بزرگ یا کوچک بودن موتور اتومبیل، میزان روغن می‌تواند کم یا زیاد باشد‌. اما باید توجه شود که زیاد بودن روغن موتور و یا کم بودن آن ممکن است عملکرد موتور اتومبیل را دچار اشکال کند. علاوه بر این برای اینکه عملکرد موتور با مشکل مواجه نشود لازم است روغن موتور با کیفیت را از فروشگاه‌های فروش روغن موتور تهیه کنید.
هر اتومبیل قدیمی که تولید آن به گذشته برمی‌گردد، بعد از طی کردن مسیری به طول 3000 الی 5000 مایل، لازم است که افراد برای تعویض روغن آن اقدام کنند. اتومبیل‌هایی که سال تولید آن به سال‌های اخیر برمی‌گردد و سیستمی مدرن و پیشرفته دارند، پس از طی کردن مسافتی به اندازه‌ی 7500 الی 10000 مایل لازم است که برای تعویض روغن آن‌ها اقدام کرد. این تصور غلط وجود دارد که اگر میزان روغن موتور مصرفی برای اتومبیل‌ها زیاد باشد، عملکرد موتور بهتر می‌شود.
در صورت استفاده‌ی زیاد از حد از روغن در موتور یک اتومبیل نه تنها عملکرد موتور تقویت نمی‌شود، بلکه ممکن است این مقدار زیاد باعث شود که قطعات موتور داغ شوند. در صورتی که میزان روغن موتور از حد مناسب آن بیشتر شود، میل لنگ متحرکی که در موتور اتومبیل قرار دارد طوری عمل می‌کند که هوا با روغن مورد استفاده در موتور برخورد داشته باشد. در صورت رخداد این واقعه، روغن مورد استفاده در موتور خودروها حالتی کف آلود پیدا می‌کند و رنگ آن تیره و کدر می‌شود. در نهایت با ایجاد هوا، غلظت روغن مورد استفاده در موتور خودرو بیشتر می‌شود.
در نتیجه عملکرد روغن دچار مشکل شده و سرعت حرکت آن در بین قطعات مختلف موتور اتومبیل کم خواهد شد و در نهایت روغن نمی‌تواند وظیفه‌ی خود یعنی خنک نگه داشتن قطعات موتور را به خوبی انجام دهد. در صورت این که با ورود هوا به درون روغن آلودگی‌ها و آلاینده‌های موجود در هوا نیز وارد آن شوند، روغن مورد استفاده در موتور اتومبیل آلودگی و کثیف می‌شود و علاوه بر این که تاثیر درستی در روان سازی عملکرد قطعات موتور و خنک نگه داشتن آن‌ها نخواهد داشت، کیفیت آن نیز بسیار پایین آمده و طول عمر آن دچار کاستی می‌شود. همه‌ی این وقایع باعث می‌شود تا موتور خیلی سریع داغ شود و مشکلات جدی در نحوه‌ی عملکرد اتومبیل رخ دهد.

گیج موتور

اقدامات لازم در زمان زیاد بودن روغن موتور

سوال مهم دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که اگر میزان روغن موتوری که برای اتومبیل خود استفاده می‌کنیم زیادتر از حد استاندارد آن شود، لازم است چه اقدامی صورت گیرد؟
پاسخ این سوال کاملا واضح است؛ در صورت زیاد بودن میزان روغن موتور مورد استفاده برای موتور یک اتومبیل، لازم است که این مقدار مازاد را سریعا کم کرد تا از بروز مشکلات جدی که در پیش است جلوگیری شود و در عملکرد موتور اتومبیل، ایراد یا اشکال جدی رخ ندهد.
اقدامات لازم جهت کم کردن میزان مازاد روغن را، هم خود افراد می‌توانند انجام دهند و هم این که می‌توانند این کار را به یک تعمیرکار کاربلد بسپارند. در صورت این که مهارت کافی را برای تعویض روغن مورد استفاده در موتور اتومبیل خود را دارید و اطلاعات کافی را درباره‌ی بهترین زمان برای عوض کردن روغن و اقداماتی که لازم است برای تعویض روغن انجام شود داشته باشید، عوض کردن روغن برای شما یک کار بسیار ساده‌ای خواهد بود و لازم نیست که خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید‌. برای تعویض یا کم کردن میزان مازاد روغن، می‌توانید به شکل زیر عمل کنید:

  • در ابتدا لازم است که چرخ‌های اتومبیل خود را با استفاده از جک باله ببرید.
  • پس از یافتن پیچ تخلیه‌ای که در قسمت زیری درب محفظه‌ی روغن قرار دارد، ظرفی را در قسمت زیری این پیچ قرار داده و سپس با باز کردن پیچ، روغن مازادی که در این محفظه قرار دارد را خارج کنید.
  • پس از آن لازم است که مجددا پیچ را محکم کنید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *